آرمان خواهی

شنبه, ۱۰ فروردين ۱۳۹۲، ۱۰:۱۹ ق.ظ

محبت و مسئولیت

گاهی به اشک های خود از داغ اهل بیت دل خوش می کنیم،در حین اشک ریختن به حسی که از درونمان می جوشد و آرامش به ما می دهد افتخار می کنیم.با روضه های مداح خوش صدا خوب گریه می کنیم و بعد با آرامش خاطر و بدون هیچ دغدغه ای به خانه می رویم و شام می خوریم و می خوابیم و روز از نو روزی از نو.آخرین حد تاثیر پذیری ما از مجالس روضه،شاید این باشد که چند روزی گناه نکنیم و تهمت نزنیم و غیبت نکنیم و آنهم شاید...

چندی پیش به صحبتی از امام سجاد(ع) هنگام ورود به کوفه پس از حادثه کربلا برخوردم،یک جمله آن حضرت تمام بنیان وجودم را سست کرد،این جمله را که شنیدم تمام گذشته خود را از ذهن گذراندم،آرزوی مرگ کردم،نه،آرزوی زندگی دوباره برای جبران ما وقع کردم،چرا که با این جمله امام(ع) تمام گذشته خویش را بر باد دیدم،یک آن،خود را خسر الدنیا و الاخرة دیدم...هنگام ورود امام سجاد(ع)به کوفه تمام مردم در حال گریه و زاری بودند.امام(ع) خطاب به حضرت زینب(س) فرمودند:"اینان که برای ما می گریند مگر همینان نبودند که ما را کشتند؟"

آیا این امکان وجود دارد که در هنگام گریه برای مادر در مجلس عزا،امام زمان(عج) خطاب به حضرت زهرا(س) بفرمایند:اینان که برای ما میگریند مگر همینان نبودند که تعالیم ما را نادیده گرفتند(تعالیم ما را کشتند)؟

من محب نیستم چرا که محبت مسئولیت می آورد،حب بدون مسئولیت و مسئولیت بدون حب بی معناست،دروغ است.اگر پس از شنیدن روضه مادر،احساس اضطراب نمی کنم و در قبال انقلاب مسئولیتی روی دوش خود احساس نمی کنم،پس معلوم است که محب نیستم،فقط شعار می دهم.اگر پس از شنیدن روضه اهل بیت،فورا مفهوم انقلاب اسلامی در ذهنم متجلی نمی شود و برای خود به منظور دفاع از ارزش ها و اهداف این انقلاب،نقشی تعریف نمی کنم و صرفا اشک می ریزم،باید به ایمان  و حب خود به اهل بیت شک کنم.

تا چندی پیش دلم خوش بود که اگر شیعه نیستم حداقل محب هستم اما حال فهمیدم که محب هم نیستم چرا که محب این حدیث را که"کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته"را نصب العین خود قرار می دهد و عمل می کند.محبت بدون مسئولیت بی معناست و مسئولیت هم بدون دغدغه گنگ است و دغدغه هم حاصل نمی شود مگر به دل بستگی به اسلام و به اسلام دل بسته نمی شویم مگر به عشق به الله و عاشق نمی شویم جز از دو راه:1.مجاهده 2.تقوا و اخلاص(والذین جاهدوا فینا...)

به قول دکترشریعتی:"آنان که بیشتر می فهمند بیشتر زجز می کشند و آنان که کمتر می فهمند بیشتر زجر می دهند خدایا از تو می خواهم که از زجر کشان باشم."

به نظر حقیر محب در برابر تک تک آیات قرآن مسئول است:مسئول است که مطابق آن آیه سعی در پیاده کردن آن در درون خود کند،مسئول است تمام تلاش خود را برای عملی کردن و پیاده کردن دستورات قرآن در عالم انجام دهد و ...

حرف بسیار است...

اللهم ما بنا من نعمت فمنک...


بخوانید مطلب بسیار زیبای برادرم مهندس کدیور

 



نوشته شده توسط هادی مسعودی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

محبت و مسئولیت

شنبه, ۱۰ فروردين ۱۳۹۲، ۱۰:۱۹ ق.ظ

گاهی به اشک های خود از داغ اهل بیت دل خوش می کنیم،در حین اشک ریختن به حسی که از درونمان می جوشد و آرامش به ما می دهد افتخار می کنیم.با روضه های مداح خوش صدا خوب گریه می کنیم و بعد با آرامش خاطر و بدون هیچ دغدغه ای به خانه می رویم و شام می خوریم و می خوابیم و روز از نو روزی از نو.آخرین حد تاثیر پذیری ما از مجالس روضه،شاید این باشد که چند روزی گناه نکنیم و تهمت نزنیم و غیبت نکنیم و آنهم شاید...

چندی پیش به صحبتی از امام سجاد(ع) هنگام ورود به کوفه پس از حادثه کربلا برخوردم،یک جمله آن حضرت تمام بنیان وجودم را سست کرد،این جمله را که شنیدم تمام گذشته خود را از ذهن گذراندم،آرزوی مرگ کردم،نه،آرزوی زندگی دوباره برای جبران ما وقع کردم،چرا که با این جمله امام(ع) تمام گذشته خویش را بر باد دیدم،یک آن،خود را خسر الدنیا و الاخرة دیدم...هنگام ورود امام سجاد(ع)به کوفه تمام مردم در حال گریه و زاری بودند.امام(ع) خطاب به حضرت زینب(س) فرمودند:"اینان که برای ما می گریند مگر همینان نبودند که ما را کشتند؟"

آیا این امکان وجود دارد که در هنگام گریه برای مادر در مجلس عزا،امام زمان(عج) خطاب به حضرت زهرا(س) بفرمایند:اینان که برای ما میگریند مگر همینان نبودند که تعالیم ما را نادیده گرفتند(تعالیم ما را کشتند)؟

من محب نیستم چرا که محبت مسئولیت می آورد،حب بدون مسئولیت و مسئولیت بدون حب بی معناست،دروغ است.اگر پس از شنیدن روضه مادر،احساس اضطراب نمی کنم و در قبال انقلاب مسئولیتی روی دوش خود احساس نمی کنم،پس معلوم است که محب نیستم،فقط شعار می دهم.اگر پس از شنیدن روضه اهل بیت،فورا مفهوم انقلاب اسلامی در ذهنم متجلی نمی شود و برای خود به منظور دفاع از ارزش ها و اهداف این انقلاب،نقشی تعریف نمی کنم و صرفا اشک می ریزم،باید به ایمان  و حب خود به اهل بیت شک کنم.

تا چندی پیش دلم خوش بود که اگر شیعه نیستم حداقل محب هستم اما حال فهمیدم که محب هم نیستم چرا که محب این حدیث را که"کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته"را نصب العین خود قرار می دهد و عمل می کند.محبت بدون مسئولیت بی معناست و مسئولیت هم بدون دغدغه گنگ است و دغدغه هم حاصل نمی شود مگر به دل بستگی به اسلام و به اسلام دل بسته نمی شویم مگر به عشق به الله و عاشق نمی شویم جز از دو راه:1.مجاهده 2.تقوا و اخلاص(والذین جاهدوا فینا...)

به قول دکترشریعتی:"آنان که بیشتر می فهمند بیشتر زجز می کشند و آنان که کمتر می فهمند بیشتر زجر می دهند خدایا از تو می خواهم که از زجر کشان باشم."

به نظر حقیر محب در برابر تک تک آیات قرآن مسئول است:مسئول است که مطابق آن آیه سعی در پیاده کردن آن در درون خود کند،مسئول است تمام تلاش خود را برای عملی کردن و پیاده کردن دستورات قرآن در عالم انجام دهد و ...

حرف بسیار است...

اللهم ما بنا من نعمت فمنک...


بخوانید مطلب بسیار زیبای برادرم مهندس کدیور

 

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۱/۱۰
هادی مسعودی

نظرات  (۸)

p
وبلاگت را دیدم خوب بود ولی اگه یکم بیشتر وقت بزاری قشنگ تر هم میشه من یه سایت تبادل لینک دارم اگه دوست داری بیا با هم تبادل لین کنیم تا از سایت من هم بازدید کننده کسب کنی
سلام
خوب بود برادر
سلام برادر...
انشاالله خداوند به همه ی ما توفیق عمل عنایت کند...
باسلام.وای کاش ما قرآن را فقط برای ثواب وبا این تفکر که قرآن از شب اول قبر به بعد کارایی دارد نمی خواندیم.موفق باشید
سلام حاجی خیلی خوب بود
سلام علیکم
با مطلب از جانب ما حرف نزنید به روزم برادر
گل بر من و جوانی من گریه می کند/ بلبل به همزبانی من گریه می کند
دیگر حسین را نتوانم به بر گرفت/ این گل به باغبانی من گریه می کند
از درد شانه ،شانه نشد موی زینبم/ او هم به ناتوانی من گریه می کند
سلام-مطلب شما در وبلاگستان سحاب نیوز قرار گرفت.باتشکر

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی