آرمان خواهی

چهارشنبه, ۱ آبان ۱۳۹۲، ۱۱:۵۲ ب.ظ

غدیر زمان

1.این روزها که در آستانه عید غدیر خم هستیم،دائما از دهان وعاظ در منابر و یا مداحان،شاهد شنیدن صفات و ویژگی ها و شایستگی های علی(ع) هستم،اما به هیچ عنوان از این نوع سخنرانی ها و مداحی ها که بدون در نظر گرفتن جایگاه اصلی آن واقعه و به دور از فلسفه این اتفاق بزرگ ایراد می شود لذت نبرده ام و نمی برم،فضایل حضرت علی(ع) به جای خویش،غدیر در اصل چه بود؟چه نوع اتفاق خاص و حساسی بود که به عنوان بزرگ ترین عید شیعه معرفی شد؟پیام غدیر چه بوده که عدم ابلاغ آن به ناقص بودن رسالت پیامبر می انجامیده؟به نظر نگارنده،غدیر آنچه که تا به حال معرفی شده است نیست،غدیر شروع حاکمیت اسلام در تمام ابعاد بود،غدیر بالفعل شدن تمامی قوای اسلام در همه جوانب بود،غدیر نقطه امتزاج دیانت با سیاست بود،فریاد "والله سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ما است"بود.غدیر جامه عمل پوشاندن به این حدیث بود:"اسلام بر پنج بنا گردیده:نماز،زکات،روزه،حج،ولایت.و به هیچ چیز چون ولایت دعوت نشده است."«غدیر آمده است که بفهماند که سیاست به همه مربوط است،در هر عصری باید حکومتی باشد با سیاست،منتها سیاست عادلانه که بتواند به واسطه آن سیاست،اقامه صلاة کند،اقامه صوم کند،اقامه حج کند،اقامه همه معارف را بکند.امام خمینی(ره)،اسلام ناب»

2.در آیه 67 مائده آمده است:« یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَ إِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ »

خداوند در این آیه تضمین جان و پیام حضرت رسول را می دهد(والله یعصمک من الناس)،سوالی که پیش می آید این است که ظاهرا پیام پیامبر(ص) پس از غدیر تحریف شد و عده ای در برابر نص کلام پیامبر اجتهاد کردند و در کودتایی پنهان ولایت را کنار زدند،پس تضمین قرآن چه می شود؟به نظر حقیر،متضمن این پیام،حضرت زهرا(س) بودند،آن حضرت با اشک ها و خطابه های غرای خویش به عنوان اسوه عدالتخواهان تاریخ مانع انحراف انقلاب پیامبر شدند،ایشان جبهه مبارزه با "نفاق و دورویی"را برای همیشه تاریخ گشودند،ایشان باید به همه تاریخ می فهماندند که حق کیست و باطل چه کسی است؟امام روح الله هم با الگو قرار دادن حضرت زهرا(س) انقلاب اسلامی را شکل دادند و «غدیر زمانه» را رقم زدند،ایشان انقلاب پیامبر و دیگر ائمه را تکمیل نمودند.همانگونه که غدیر، تمام رویداد های پس از خود را تحت تاثیر قرار داد،قطعا دنیای پس از انقلاب 57 با پیش از آن متفاوت است.همانگونه که اهل سنت با بی توجهی به غدیر،مانع رسیدن خویش به تکامل شدند،ما هم اگر نسبت به غدیر زمانمان(انقلاب اسلامی)بی تفاوت باشیم،به خود ظلم و اجحاف کرده ایم و همچنین کفران نعمت.دیگر نوع اندیشیدن ما قبل و بعد از انقلاب باید متفاوت باشد،در دوران پس از انقلاب اسلامی ما موظفیم در تمامی اعمالمان،نسبتمان را با انقلاب اسلامی بسنجیم و عمل کنیم،باید تمام برنامه ریزیهای ما با توجه به مفهوم و ماهیت و اهداف انقلاب باشد.«انقلاب ما،انقلاب در ارزش هاست و بنابراین،در تمامی موارد،قبل از اتخاذ شیوه های معمول غربی در مسائل مطروح،باید دید که نسبت آنها با ارزش های معهود ما چیست.شهید آوینی.آغازی بر پایان»نمی توان(نباید)انقلابی حرف زد و غربی عمل کرد،نمی توان از تمدن اسلامی دم زد اما به سوی تمدن غرب حرکت کرد،نمی توان مرگ بر آمریکا گفت اما سبک زندگی آمریکایی داشت(مانند خیلی از ماها).عید غدیر برای ما یعنی دوباره بازگردیم و یادآوری کنیم آرمانهای انقلابمان را و بسنجیم نسبت و فاصله امروزمان را با آنچه که باید باشیم.

3.در سوره مائده آیه 3 داریم:« اَلیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم فَلا تَخشَوهُم وَ اخْشَونِ»

"فلا تخشوهم و اخشون" یعنی از امروز دیگر از ناحیه دشمن بیرونی کسی شما را تهدید نمی کند،امروز دیگر از من بترسید.شهید مطهری به این موضوع اشاره می کنند که منظور خداوند از این آیه،ترس مردم از خویش است،ترس از اعمال خودشان است.آقای مطهری عقیده دارند که وضعیت انقلاب ما هم دقیقا مصداق همین آیه است.تا آسیب درونی نباشد،آسیب بیرونی کارساز نیست.«شما خوف از اینکه یک آسیبی این جمهوری اسلامی به آن برسد،از این خوف نداشته باشید،شما هرچه خوف دارید از خودتان بترسید،از اینکه مبادا خدای نخواسته مسیر،یک مسیر دیگر بشود و راه یک راه دیگری باشد ...آنوقت بدانید که آسیب می بینید...آنها می دانند که از چه راه باید کشوری را به تباهی بکشانند،آنها می دانند که باید از راه حکومت،از راه خود دولت از راه خود مجلس،از راه خود اینها،این کارها را انجام بدهند،آنها می دانند که ریختن در یک کشور یا نمی دانم چه کردن،با وضعی که اینجور کشور ها دارند این نمی شود.امام خمینی.اسلام ناب»تاکیدات شدید رهبری پیرامون ساخت استحکام درونی،تقویت بنیان های داخلی،اقتصاد مقاومتی و ...هم دقیقا در همین راستا می باشد.آقای رحیم پور برای نابودی و استحاله انقلاب ها به دو شیوه اشاره می کنند:1.تغییر و تحریف نرم افزار و اهداف انقلاب 2.تغییر انقلابیون یک انقلاب.به همین دلایل و هزاران دلایل دیگر،بنده عقیده دارم خطر استکبار درونی(نفاق)،اگر از استکبار بیرونی بیشتر نباشد،کمتر نیست.پس در عید غدیر باید بنشینیم و آسیب های درونی بر انقلابمان را موشکافانه بررسی کنیم و برای جلوگیری و حل آنها چاره سازی کنیم.

4.انقلاب ما،انقلاب تفوق و برتری آرمانها و حقیقت ها بر مصالح و رذایل است،انقلاب فضیلت علیه سود و منفعت است.اینکه امروز زمزمه حذف ام الشعائر(مرگ بر آمریکا) در جامعه پیچیده است و در برخی مکانها اجرایی هم شده است،یک فاجعه بزرگ و یک ارتجاع غیر قابل انکار است.300 هزار شهید ندادیم که پس از گذشت 34 سال از انقلاب،اصولی ترین شعارمان را مورد هجمه قرار دهند و با دیپلماسی لبخند،اصولمان را به محاق ببرند.هوشیار باشیم که سنگر مبارزه را که پس از گذشت سه دهه از انقلاب پیشروی کرده بود و در آستانه صدور انقلاب و الگو شدن برای کشورهای دیگر قرار گرفته بود،به عقب نرانند و ما را مجبور به بازی در زمین خودشان نکنند.به بهانه های واهی سکوت نکنیم و رو به مکتب توجیه و ماستمالی نماز نخوانیم.


پی نوشت1:لازم می دونم از سخنرانی زیبا و به جای آقای انجوی نژاد که شنبه شب ایراد شد تشکر کنم؛احسنت به ایشان به خاطر این زمان سنجی دقیقشان.

پی نوشت 2:سه شنبه 7 آبان به مناسبت سالگرد صدور پیام رهبری به دانشجویان در 6 آبان 81،یک همایشی را مشترکا با بسیج دانشجویی داریم.سخنرانان این همایش،آقای سلمان کدیور و حجت الاسلام فراهانی هستند،هم چنین نیمی از برنامه قرار هست که ان شاالله در کوشکک برگزار بشه،تعدادی از اعضای شورای شهر و جناب شهردار هم دعوت هستند،از دوستان گرامی و دردمند دعوت به عمل می آید.

اللهم ما بنا من نعمت فمنک



نوشته شده توسط هادی مسعودی
ساخت وبلاگ در بلاگ بیان، رسانه متخصصان و اهل قلم

غدیر زمان

چهارشنبه, ۱ آبان ۱۳۹۲، ۱۱:۵۲ ب.ظ

1.این روزها که در آستانه عید غدیر خم هستیم،دائما از دهان وعاظ در منابر و یا مداحان،شاهد شنیدن صفات و ویژگی ها و شایستگی های علی(ع) هستم،اما به هیچ عنوان از این نوع سخنرانی ها و مداحی ها که بدون در نظر گرفتن جایگاه اصلی آن واقعه و به دور از فلسفه این اتفاق بزرگ ایراد می شود لذت نبرده ام و نمی برم،فضایل حضرت علی(ع) به جای خویش،غدیر در اصل چه بود؟چه نوع اتفاق خاص و حساسی بود که به عنوان بزرگ ترین عید شیعه معرفی شد؟پیام غدیر چه بوده که عدم ابلاغ آن به ناقص بودن رسالت پیامبر می انجامیده؟به نظر نگارنده،غدیر آنچه که تا به حال معرفی شده است نیست،غدیر شروع حاکمیت اسلام در تمام ابعاد بود،غدیر بالفعل شدن تمامی قوای اسلام در همه جوانب بود،غدیر نقطه امتزاج دیانت با سیاست بود،فریاد "والله سیاست ما عین دیانت ما و دیانت ما عین سیاست ما است"بود.غدیر جامه عمل پوشاندن به این حدیث بود:"اسلام بر پنج بنا گردیده:نماز،زکات،روزه،حج،ولایت.و به هیچ چیز چون ولایت دعوت نشده است."«غدیر آمده است که بفهماند که سیاست به همه مربوط است،در هر عصری باید حکومتی باشد با سیاست،منتها سیاست عادلانه که بتواند به واسطه آن سیاست،اقامه صلاة کند،اقامه صوم کند،اقامه حج کند،اقامه همه معارف را بکند.امام خمینی(ره)،اسلام ناب»

2.در آیه 67 مائده آمده است:« یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَ إِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللّهَ لاَ یَهْدِی الْقَوْمَ الْکَافِرِینَ »

خداوند در این آیه تضمین جان و پیام حضرت رسول را می دهد(والله یعصمک من الناس)،سوالی که پیش می آید این است که ظاهرا پیام پیامبر(ص) پس از غدیر تحریف شد و عده ای در برابر نص کلام پیامبر اجتهاد کردند و در کودتایی پنهان ولایت را کنار زدند،پس تضمین قرآن چه می شود؟به نظر حقیر،متضمن این پیام،حضرت زهرا(س) بودند،آن حضرت با اشک ها و خطابه های غرای خویش به عنوان اسوه عدالتخواهان تاریخ مانع انحراف انقلاب پیامبر شدند،ایشان جبهه مبارزه با "نفاق و دورویی"را برای همیشه تاریخ گشودند،ایشان باید به همه تاریخ می فهماندند که حق کیست و باطل چه کسی است؟امام روح الله هم با الگو قرار دادن حضرت زهرا(س) انقلاب اسلامی را شکل دادند و «غدیر زمانه» را رقم زدند،ایشان انقلاب پیامبر و دیگر ائمه را تکمیل نمودند.همانگونه که غدیر، تمام رویداد های پس از خود را تحت تاثیر قرار داد،قطعا دنیای پس از انقلاب 57 با پیش از آن متفاوت است.همانگونه که اهل سنت با بی توجهی به غدیر،مانع رسیدن خویش به تکامل شدند،ما هم اگر نسبت به غدیر زمانمان(انقلاب اسلامی)بی تفاوت باشیم،به خود ظلم و اجحاف کرده ایم و همچنین کفران نعمت.دیگر نوع اندیشیدن ما قبل و بعد از انقلاب باید متفاوت باشد،در دوران پس از انقلاب اسلامی ما موظفیم در تمامی اعمالمان،نسبتمان را با انقلاب اسلامی بسنجیم و عمل کنیم،باید تمام برنامه ریزیهای ما با توجه به مفهوم و ماهیت و اهداف انقلاب باشد.«انقلاب ما،انقلاب در ارزش هاست و بنابراین،در تمامی موارد،قبل از اتخاذ شیوه های معمول غربی در مسائل مطروح،باید دید که نسبت آنها با ارزش های معهود ما چیست.شهید آوینی.آغازی بر پایان»نمی توان(نباید)انقلابی حرف زد و غربی عمل کرد،نمی توان از تمدن اسلامی دم زد اما به سوی تمدن غرب حرکت کرد،نمی توان مرگ بر آمریکا گفت اما سبک زندگی آمریکایی داشت(مانند خیلی از ماها).عید غدیر برای ما یعنی دوباره بازگردیم و یادآوری کنیم آرمانهای انقلابمان را و بسنجیم نسبت و فاصله امروزمان را با آنچه که باید باشیم.

3.در سوره مائده آیه 3 داریم:« اَلیَومَ یَئِسَ الَّذینَ کَفَروا مِن دینِکُم فَلا تَخشَوهُم وَ اخْشَونِ»

"فلا تخشوهم و اخشون" یعنی از امروز دیگر از ناحیه دشمن بیرونی کسی شما را تهدید نمی کند،امروز دیگر از من بترسید.شهید مطهری به این موضوع اشاره می کنند که منظور خداوند از این آیه،ترس مردم از خویش است،ترس از اعمال خودشان است.آقای مطهری عقیده دارند که وضعیت انقلاب ما هم دقیقا مصداق همین آیه است.تا آسیب درونی نباشد،آسیب بیرونی کارساز نیست.«شما خوف از اینکه یک آسیبی این جمهوری اسلامی به آن برسد،از این خوف نداشته باشید،شما هرچه خوف دارید از خودتان بترسید،از اینکه مبادا خدای نخواسته مسیر،یک مسیر دیگر بشود و راه یک راه دیگری باشد ...آنوقت بدانید که آسیب می بینید...آنها می دانند که از چه راه باید کشوری را به تباهی بکشانند،آنها می دانند که باید از راه حکومت،از راه خود دولت از راه خود مجلس،از راه خود اینها،این کارها را انجام بدهند،آنها می دانند که ریختن در یک کشور یا نمی دانم چه کردن،با وضعی که اینجور کشور ها دارند این نمی شود.امام خمینی.اسلام ناب»تاکیدات شدید رهبری پیرامون ساخت استحکام درونی،تقویت بنیان های داخلی،اقتصاد مقاومتی و ...هم دقیقا در همین راستا می باشد.آقای رحیم پور برای نابودی و استحاله انقلاب ها به دو شیوه اشاره می کنند:1.تغییر و تحریف نرم افزار و اهداف انقلاب 2.تغییر انقلابیون یک انقلاب.به همین دلایل و هزاران دلایل دیگر،بنده عقیده دارم خطر استکبار درونی(نفاق)،اگر از استکبار بیرونی بیشتر نباشد،کمتر نیست.پس در عید غدیر باید بنشینیم و آسیب های درونی بر انقلابمان را موشکافانه بررسی کنیم و برای جلوگیری و حل آنها چاره سازی کنیم.

4.انقلاب ما،انقلاب تفوق و برتری آرمانها و حقیقت ها بر مصالح و رذایل است،انقلاب فضیلت علیه سود و منفعت است.اینکه امروز زمزمه حذف ام الشعائر(مرگ بر آمریکا) در جامعه پیچیده است و در برخی مکانها اجرایی هم شده است،یک فاجعه بزرگ و یک ارتجاع غیر قابل انکار است.300 هزار شهید ندادیم که پس از گذشت 34 سال از انقلاب،اصولی ترین شعارمان را مورد هجمه قرار دهند و با دیپلماسی لبخند،اصولمان را به محاق ببرند.هوشیار باشیم که سنگر مبارزه را که پس از گذشت سه دهه از انقلاب پیشروی کرده بود و در آستانه صدور انقلاب و الگو شدن برای کشورهای دیگر قرار گرفته بود،به عقب نرانند و ما را مجبور به بازی در زمین خودشان نکنند.به بهانه های واهی سکوت نکنیم و رو به مکتب توجیه و ماستمالی نماز نخوانیم.


پی نوشت1:لازم می دونم از سخنرانی زیبا و به جای آقای انجوی نژاد که شنبه شب ایراد شد تشکر کنم؛احسنت به ایشان به خاطر این زمان سنجی دقیقشان.

پی نوشت 2:سه شنبه 7 آبان به مناسبت سالگرد صدور پیام رهبری به دانشجویان در 6 آبان 81،یک همایشی را مشترکا با بسیج دانشجویی داریم.سخنرانان این همایش،آقای سلمان کدیور و حجت الاسلام فراهانی هستند،هم چنین نیمی از برنامه قرار هست که ان شاالله در کوشکک برگزار بشه،تعدادی از اعضای شورای شهر و جناب شهردار هم دعوت هستند،از دوستان گرامی و دردمند دعوت به عمل می آید.

اللهم ما بنا من نعمت فمنک

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۲/۰۸/۰۱
هادی مسعودی

نظرات  (۲)

سلام عیدتون مبارک

این قضیه وعظ و وصف امام علی (ع) ونپرداختن به اصل موضوع مثل مراسماتی هست که هر سال برای امام حسین (ع) گرفته میشه وگفتن و شنیدن همان حرفای تکراری البته که باید گفته بشه ولی نه اونقدری که هدف و اصل قضیه بره تو حاشیه
تشبیه انقلاب به غدیر,غدیری که اهمیتش اونقدر زیاد بود که اگر اتفاق نمی افتاد مثل این بود که پیامبر رسالتش رو کامل نکرده ووظیفه پیامبری شو به جا نیاورده  جالبه وجای صحبت زیادی داره
به نظرم میتونید این موضوع رو تو گعده امشب اردو مطرح کنید تا در موردش صحبت بشه

 قلمتان پرتوان

 

با سلام

به این 2 سایت سر برنید و تبادل لینک و مطلب کنید لطفا. به امید همکاری بیشتر و موثرتر

 

nocutpress.com

dolatebahar.com

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی